×

V nedeljo smo izvedli prvi voden pohod po očiščeni trasi feldbana

Projekt »Dediščina vojnega obdobja 20. stoletja« povezuje območje občin Logatec, Idrija in Cerkno tako, kot je bilo to območje že povezano v času prve svetovne vojne, ko je reko teh občin potekala oskrbovalna linija za soško fronto. 

Feldban je bila ozkotirna železnica, ki je bila namenjena oskrbi bojišča. Izredno hitro so od logaške železniške postaje do Godoviča in naprej do Črnega Vrha ter skozi Zadlog in gozdove Trnovske planote proti Lokvam položili montažni feldban. Drugi krak feldbana je potekal iz Godoviča proti Straži in Dolenji Trebuši. Celotna dolžina feldbana z obema krakoma je bila dolga okroglih 100 kilometrov. 

Eden bolj zanimivih delov proge feldbana, ki je deloma še vidna tudi v naravi, je pot od Godoviča (iz francoske ceste) do ceste v Idrijsko Belo (v Strugu). Pot je bila očiščena letošnjo pomlad, ko še ni bilo podrasti in ko redke ptice še niso iskale zatočišč za svoje mlade. Tako je bilo namreč dovoljenje za čiščenje trase, ki ga je pridobila Občina Idrija. 

Ozkotirna železnica je bila široka le od 600 do 700 milimetrov (normalnotirna 1435 mm), zgrajena brez utrjene podlage, ki je potrebna za normalno progo. Imenovali so jo »Feltban« po njenem nemškem poimenovanju »Der Feldbahn«. Zelo slikovit 12 kilometrski odsek od Godoviča do Idrije so zgradili v rekordnem času, od 1. do 20. septembra 1916 (20.000 ujetnikov). Gradnja na tem delu je bila zaradi terena zelo zahtevna. V strmini so izkopali celo tunel, čez grape gradili mostovže, za obračališče pa viadukt. Povprečen naklon proge je bil trideset promilov, kajti višinska razlika med Godovičem in Idrijo je okrog 300 metrov.

Več o feldbanu najdete na spletu, o življenju v času prve svetovne vojen na našem ozemlju pa najdete zanimive informacije v Mestnem muzeju Idrija na razstavi Na obrobju pekla. V okviru projekta pa bomo pripravili tudi kratek povzetek, ki ga bomo objavili na spletnih straneh partnerjev. 

Predlog za izlet po progi feldbana

Pohodniki smo štartali od Divjega jezera, ter se peš odpravili kak kilometer naprej do četrtega »žonfa«, kjer je na levi strani v hribu označena pot z znakom feldbana (F in stilizirani tiri v obliki predora). Pot naprej je lahka, ker se zložno vije navkreber (naklon za železnico ne sme biti prestrm). Stezo sicer prečijo druge pohodniške poti, ki se strmo zajedajo v hrib, vendar mi sledimo raje položnejši trasi feldbana. Pot se vije nad cesto, ki pelje v Idrijsko Belo in kjer je bilo na vročo julijsko nedeljo živahen promet z vsemi možnimi prevoznimi sredstvi. Potem pa se steza obrne, in pelje v drugo smer nazaj v hrib nad Divjim jezerom. Na delu kjer se pot obrne, naj bi bil postavljen 120 metrski lesen viadukt. Mi pa nadelujemo pot in se povzpnemo po lestvi in skozi tunel naprej proti cesti na Klučah.

Da spet pridemo do izhodišča, se po Klučah vrnemo do Podrateje in od tu nadaljujemo pot do Divjega jezera. Pot nam bo vzela okrog 3 ure oz. odvisno od tega kako hitro bomo stopili in koliko časa si bomo vzeli za razglede in občudovanje narave in feldbana. 

Če pa želite pot nadaljevati naprej do Godoviča, sledite oznaki za feldban nekoliko višje po cesti navzgor, ki nas vodi po stezi nad sotesko Zale. Tukaj boste odkrili nekaj izjemnih razgledov na Idrijo, z nekaj truda pri iskanju poti pa boste kmalu, po dobre pol ure, dosegli Francosko cesto. Na tem delu trase je veliko izjemno dobro ohranjenih zložb (nasipov), kjer je bila potekala ozkotirna železnica. Iz Francoske ceste po dobrih 3 kilometrih pridemo v prvo serpentino ceste, ki pelje iz Godoviča v Črni Vrh. Tukaj je tudi primerno, da zaključimo s pohodom, saj se lahko organiziramo tako, da en avtomobil pustimo na tem mestu, z drugim pa se odpeljemo do Divjega jezera. 

Aktivnosti operacije dediščina vojnega obdobja 20. stoletja so sofinancirana iz sredstev Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja (EKSRP).


ponedeljek, 06. julij 2020

Kako vam lahko pomagamo?

Z veseljem vam bomo odgovorili na vsa vaša vprašanja, pobude ali vam pomagali poiskati rešitev. Vstopite v kontakt z nami.

Pišite nam

Aktualno

Storitve

Z vami že 20 let

Naše delo izhaja iz spoštovanja – najprej do tega, kar je bilo ustvarjeno, in do ljudi, ki so to ustvarili. Ostajamo odprti, da gledamo naprej in poslušamo drug drugega, da skupaj iščemo rešitve za potrebe, ki izvirajo iz našega okolja.
mag. Jožica Lazar, direktorica

Naša ekipa

Prijava na e-novice

Ne zamudite dogajanja v lokalnem okolju, brezplačnih izobraževanj in drugih novic.

Prijavite se na prejemanje e-obvestil.

Prijava

Razpisi

Uspešne zgodbe